...v maliarstve

Čo sa týka maliarstva, prvá vlna surrealistov vzišla z dadaistických umelcov. Boli to napríklad: Hans Arp, Man Ray a Max Ernst. Títo umelci sa ľahko prispôsobili novým podmienkam, lebo ich anticipovali (predvídali) už v predchádzajúcej tvorbe.   

                                             

Práce Maxa Ernsta boli už dlhšie surrealistické, pretože sa zakladali na nevhodnej asociácii niektorých prvkov reality.  Vo svojich maľbách obdarúváva skutočným životom niektoré prvky, ktoré mu vnukla halucinácia. Ernstov príklad nasledovali mnohý ďalší pokračovatelia.

Tými boli predovšetkým: André Masson, španiel Juan Miró, francúz René Magritte, ďalší španiel Salvador Dalí, Yves Tanguy a belgičan Paul Delvaux.
Poetika Andrého Massona je veľmi odlišná. Praktizoval automatickú kresbu. Jeho prvé obrazy sú poznačené vplyvom analytického kubizmu. Massona lákajú aj niektoré staré maliarske praktiky ako maľby z piesku. Na obraz nanášal lepidlo, na ktoré sa chytal piesok, tak ako mu to kázalo podvedomie. V americkom exile sa stal vzorom pre mladých umelcov.


Tretia veľká postava surrealizmu je Joan Miró. Od roku 1923 nahrádza tvary vizuálnej skutočnosti znakmi, ktorých abstrakcia je čoraz silnejšia. Súčasne sa stráca priestor v prospech kolorovaných pozadí, takých dôležitých pre Miróove dielo.


Francúzsku surrealistickú tvorbu prezentoval René Magritte. Po kubistických začiatkoch sa preorientováva na surrealizmus. Jeho umenie bolo výsostne intelektuálne a zakladalo sa na neočakávaných asociáciách. Jeho diela boli zvýrazňované názvami, ktoré sa stali neoddeliteľou súčaťou ich účinku. Vytvoril mnoho preslávených diel medzi najznámejšie patrí obraz Toto nie je fajka z roku 1929.


Keď Salvador Dalí prišiel do Paríža unudený strohosťou klamného realizmu, ktorému ho naučil španielsky akademizmus, našiel v surrealistoch ako Tanguy spriaznenú umeleckú dušu. Dalí sa pod rúškom šialených interpretácií púšťa svojvoľne do znepokojujúceho organizovania metafyzického sveta. Dobre vieme aký veľký úspech majú jeho obrazy (najmä po 2. svetovej vojne). Úspech, ktorý si autor sám šikovne organizoval. Prvky vizuálnej skutočnosti čoraz vernejšie zobrazované nepochybne uľahčili ich vnímanie a prispeli k príťažlivosti jeho obrazov. Dalího svet naplnený erotickými symbolmi je takto publiku prístupnejší než svet Kandinského a Picassa.

 

Svetoví predstavitelia:

     Max Ernst
     Salvador Dalí
     Joan Miró
     Hans Arp
     Paul Klee
     René Magritte
     Yves Tanguy
     Paul Delvaux

Zdroj:referaty-seminarky.sk/vytvarne-avantgardy-zaciatku-20-storocia/